7 tips voor het eenvoudig bereiden van zelf gekookte maaltijden

Praktijk Hornung

Voor welzijn en wel blijven

7 Tips voor het eenvoudiger maken van je zelf gekookte maaltijden.


Niets gaat boven zelf gekookte maaltijden bereid met verse producten. Deze tips helpen je misschien op weg naar minder stress en meer eetplezier.


  1. Gooi de magnetron weg, gebruik gewoon pannen of een stoommandje om je eten te bereiden of op te warmen. Voedingswaarden blijven daarmee beschikbaar en bruikbaar voor je lichaam.

  2. Voor de pasta maaltijd, vervang het makkelijke zakje en bij te voegen water voor een fles gezeefde tomaten, ui-poeder en Italiaanse kruiden. Verder net zoals op het pakje staat met een gefruit uitje en je groente (prei, paprika, champignons bijvoorbeeld). Net zo smakelijk en eenvoudig, maar veel gezonder

  3. Je zakjes vervangen door versbereide producten kan met veel meer dan alleen pasta saus:
    Sauzen voor over je groente zelf bereiden kost meer tijd dan wanneer je zakjes gebruikt. Maar je kunt daarbij wel met de smaak spelen. Zorg dat je altijd een baisi saus in de diepvries hebt, zodat je deze kunt opwarmen en aan kunt vullen welke smaak je wilt:
    * kerrie in de basis saus, met ui en knoflook poeder, geeft een pittige kerrie saus voor over de bloemkool,
    * restjes kaas kunnen in de basis saus gesmolten worden, eventueel met wat cayenne peper voor iets meer pit.
    * Verse kruiden zoals peterselie, bieslook, salie, voor een frissere saus


  4. Mexicaanse gerechten kunnen ook heel goed bereid worden met gedroogde kruiden uit een potje waar geen zout of smaakversterkers aan toe zijn gevoegd, wat vaak uit zakjes wel het geval is. Deze kun je van bijvoorbeeld Silvo vinden. Met wat gefruite ui, prei, paprika, bonen en mais uit glazen pot ben je ook hier zo mee klaar.

  5. Probeer ook wat vaker rauwe groente als je geen grote fan bent van gekookte groenten.
    * Bleekselderij of komkommer met wat pindakaas of verse knoflooksaus (Verse knoflook door een paar eetlepels crème fraiche, 1 eetlepel mayonaise en een eetlepel water geeft heerlijk verse knoflooksaus die in een paar minuten klaar is)
    * fijngehakte bloemkool of broccoli samen met of ter vervanging van quinoa in een salade
    * de stronk van de broccoli is heerlijk zoet en kun je meekoken met de roosjes, of rauw opeten.

  6. Snel en makkelijk zijn soepen. Gooi je restjes groente bij elkaar, 15 minuten koken en daarna eventueel in de blender. Maak op smaak met verse of gedroogde kruiden naar smaak.

  7. Vervang vlees wat vaker door bijvoorbeeld linzen of kikkererwten. Zeker uit pot zijn gerechten die je hiermee bereidt, snel klaar. En ook nog eens erg gezond. Gedroogde linzen zijn meestal ook met 20 minuten kooktijd klaar, dus om verschillende kleuren (en daarmee smaken) linzen op voorraad te hebben kan ik je aanraden.

Ga op zoek naar een kookboek wat je inspireert. Mijn meest gebruikte kookboek, met 100den recepten heb ik ooit voor 10 gulden (!!) gekocht in een uitverkoop. En nog steeds gebruik ik hem voor inspiratie, en mijn kinderen ook. Voor mij werkt het makkelijker dan een online recept.



 

Blog


Hooggevoeligheid, HSP

Contact gegevens Leefstijl Homeopathie (Marjon):

Telefonisch: 06-36 17 22 54,  homeopathie@praktijkhornung.nl                             

 Disclaimer van Praktijk Hornung

Contact gegevens Massage (Edwin):

Telefonisch:  06-17 73 06 96, massage@praktijkhornung.nl

 

Privacy regeling van Praktijk Hornung

Copyright  ©Praktijk Hornung 2020.  All Rights Reserved

Deze website gebruikt cookies.

Accepteren