Overgang


De overgang,


klachten door de overgang kunnen verminderen met behulp van homeopathie, naast eventueel orthomoleculaire therapie

In het leven van iedere vrouw komt er een keer een moment waarop de overgang gaat beginnen. Bij sommigen is dat al heel jong, soms ook al ouder. Gemiddeld is de leeftijd ongeveer 45 waarom bij ongeveer 60% van de vrouwen klachten beginnen te ontstaan. Welke klachten dat zijn, is voor iedere vrouw anders. Vanuit de holistische geneeswijzen is dat logisch; iedereen is uniek en haar klachten ook.


Veel gehoorde klachten bij de overgang zijn depressies, opvliegers, humeurig worden, slecht slapen, vaginale droogheid, etc.

Een huisarts kan helaas niet zo heel veel met klachten rond de overgang. Hij of zij kan de pil voorschrijven, of een andere hormonale behandeling, zodat de klachten niet zo gemerkt of ervaren worden. Wanneer er sprake is van een depressie, kan een huisarts ook een antidepressiva voorschrijven, als fluoxetine.


Maar zelf kun je ook een boel doen om minder last van je klachten te hebben. Beginnen met, of nog meer letten op, een goede leefstijl is vaak al een heel goed begin om je hormoonbalans te verbeteren. Zeker groente die behoort bij de familie van de kruisbloemigen, zoals broccoli, bloemkool, boerenkool en spruitjes kunnen je goede ondersteuning bieden. Zij maken namelijk, ter verdediging tegen insecten, een stofje aan die wij weer kunnen gebruiken om te veel aan oestrogeen te verteren en af te breken.

Let daarnaast ook op andere dingen die je eet:

  • Eet biologisch om hormoon verstorende giffen zo veel mogelijk te vermijden. Eet dit ook vers!
  • Vermijd producten als margarine, frituurvet, gebak, koekjes, snacks, chips, etc. Gebruik daarvoor in de plaats olie welke rijk is aan omega-3, zoals lijnzaadolie, hennepolie, kokosolie
  • Vermijd ook zo veel mogelijk suiker en suikerhoudende producten. Maar vervang dit niet door suikervervangers of zoetstoffen.
  • Beperk brood en pasta’s, lunch liever met groente (licht gestoomd of rauw), vis, ei , zaden of noten.
  • Vermijd roken, alcohol en teveel koffie
  • Drink water of kruidenthee, 2 L per dag
  • Eet veel gekleurde groente en fruit, waar quercitine in zit. Ook dit is hormoon balancerend.
  • Zorg voor een goed darm-microbioom. Er zijn bacteriën die zorgen dat gebonden oestrogeen, wat uitgescheiden moet worden via de ontlasting, weer wordt vrijgemaakt en weer wordt opgenomen. Dit kan overgangsklachten blijven veroorzaken. Deze bacteriën vind je o.a. in rood vlees, vermijd dit dan ook zo veel mogelijk.
  • Er zijn ook een aantal kruiden die hormonale disbalans kunnen ondersteunen. Voorbeelden zijn hop, rode klaver, zilverkaars, monnikskapsel en sint janskruid. Ieder kruid heeft zijn eigen werkingsgebied, laat je daarom goed informeren welk kruid eventueel voor jou geschikt is. Vraag ook bij je apotheker, wanneer je medicatie gebruikt, of deze samen gebruikt kunnen worden.

 


Naast deze leefstijl verandering is homeopathie een zachte, veilige en niet onderdrukkende geneeswijze, die je goed kan helpen bij de verschillende klachten die je kunt hebben.Na je consult schrijf ik een individueel homeopathisch middel voor, welke je een aantal keer inneemt. Daarna heef je lichaam enoeg ondersteuning gekregen om het zelf verder weer probleemloos verder te gaan. 


Wil je weten of jij je bij mij op je plek voelt? Je kunt altijd een gratis kennismaking met me afspreken zodat je zeker weet of je verder kunt met deze natuurlijke behandeling, of dat je liever op zoek gaat naar een andere therapeut. De keuze is aan jou!



Meer informatie over de overgang kun je vinden op: https://www.kenniscentrum-overgang.nl/


Contact gegevens Homeopathie, Orthomoleculaire therapie en Reiki (Marjon): Telefonisch: 06-36 17 22 54,  homeopathie@praktijkhornung.nl                             

 Disclaimer van Praktijk Hornung

Contact gegevens Massage (Edwin):

Telefonisch:  06-17 73 06 96, massage@praktijkhornung.nl

 

Privacy regeling van Praktijk Hornung

Copyright  ©Praktijk Hornung 2019.  All Rights Reserved

Deze website gebruikt cookies.

Accepteren